Docentenhandleiding: De kunstroof

SLO ICT basisvaardigheden &

SLO informatievaardigheden

ICT basisvaardigheden = Kennis en vaardigheden die nodig zijn om met computers om te gaan.


Informatie vaardigheden = Onderzoeksproces om systematisch, effectief en efficiënt digitale informatie te zoeken, vinden en delen.

Onderwerpen ICT basisvaardigheden:

  • Basisbegrippen ICT

  • Infrastructuur technologie

  • Standaardtoepassingen

  • Veiligheid

  • Creëren en publiceren van media


Onderwerpen informatievaardigheden:

  • Stap 1: Informatieprobleem formuleren

  • Stap 2: Zoekstrategieën bepalen

  • Stap 3: Verwerven en selecteren van informatie

  • Stap 4: Verwerken van informatie

  • Stap 5: Presenteren van informatie

  • Stap 6: Evalueren en beoordelen


Het SLO heeft voor elk onderwerp verschillende aanbodsdoelen opgesteld. Zie per les welke aanbodsdoelen we behandelen.

Algemene uitleg module

In deze lessenreeks gaan leerlingen het verhaal beluisteren van ''de Kunstroof''. Dit verhaal gaat over kunstdetective Bruinsma. Er is een kunstroof gepleegd in Amsterdam en aan Bruinsma de taak om deze zaak op te lossen, maar niet zonder hulp van de leerling. Wat gaat de leerling doen?

Elk hoofdstuk heeft 1 a 2 luisterfragmenten. De leerling beluisterd dit fragment aan het begin van de les. Vervolgens moet de leerlingen vragen beantwoorden en opdrachten maken over dit fragment. Om deze opdrachten te maken zal de leerling informatie moeten opzoeken via het internet. De achterliggende gedachte van deze module is dan ook dat leerlingen leren omgaan met de zoekmachine van Google. De informatie die ze op het internet vinden, zullen ze moeten gebruiken om de opdrachten goed te maken. Aan het einde van deze module gaan de leerlingen een eigen verhaal verzinnen en deze vervolgens inspreken via het programma van Soundtrap.

Doelen ''introductie''

Aanbodsdoelen SLO

    • Omzetten van zoekopdrachten in trefwoorden


Doel Introductie

Kennis laten maken met het verhaal en de structuur van de module

Uitleg ''introductie''

Wat gaat de leerling doen?

Luisteren

  • De leerling start met het beluisteren van het eerste fragment.

  • Deze staat rechtsboven van de pagina.

  • Mocht de leerling het verhaal lastig vinden, dan kan het altijd teruggelezen worden.


Verkennen

  • Vervolgens kan de leerling bij verkennen meer informatie vinden over het verhaal.


Maken

  • Ten slotte maakt de leerling een korte opdracht over de introductie aflevering.

  • Hierbij staat centraal dat de leerling opzoek moet gaan naar de voornamen van kunstenaar Koekkoek.


Extra zoekvragen aan leerlingen:

  • Kan je ook opzoeken in welk jaartal kunstenaar Koekkoek geboren is?

  • Een na laatste vraag bij de opdracht: Wie zijn de overige personen die je op de foto's ziet?

Doelen hoofdstuk 1

Aanbodsdoelen SLO

  • Omzetten van zoekopdrachten in trefwoorden

  • Combineren van meerdere zoektermen


Doel hoofdstuk 1

Informatie opzoeken via Google: Zoektermen gebruiken.

Uitleg hoofdstuk 1

Wat gaat de leerling doen?

Luisteren of lezen

  • De leerling start weer met het beluisteren van het geluidsfragment.


Verkennen

  • De verborgen pagina kan de leerling vinden door op ''de stad van cultuur & kunst'' te klikken.

  • Hier staat meer informatie over Amsterdam.


Maken

  • Leerlingen maken het formulier.

  • Via Google zoeken ze informatie op om de vragen te beantwoorden.


Extra zoekvragen aan leerlingen:

  • Waarom gingen veel kunstenaars naar Amsterdam toe?

  • Wat betekent architectuur? Kan je dat voor mij opzoeken?

  • Weet je waarom Amsterdam eigenlijk grachten heeft?

Doelen hoofdstuk 2

Aanbodsdoelen SLO

  • Verzamelen van informatie met behulp van de gekozen strategie

  • Beoordelen of de informatie bruikbaar is


Doel hoofdstuk 2

Leren omgaan met Google Maps en Google afbeeldingen

Uitleg hoofdstuk 2

Wat gaat de leerling doen?

Luisteren 1

  • De leerling start weer met het beluisteren van het geluidsfragment.


Verkennen 1

  • Via deze twee pagina's kan de leerling meer informatie vinden over Hilde Veenstra & Farah.


Maken 1

  • De leerling gaat gebruik maken van Google Maps.

  • Vraag 1: Door in te zoomen op de kaart kan de leerling erachter komen dat het om bakker Klopper & Stolk gaat.

  • Vraag 2: Leerlingen worden gestuurd naar Google Maps. Vervolgens typen ze ''rijksmuseum'' in en klikken ze op het fietsicoon.


Luisteren 2

  • Dit hoofdstuk heeft een 2e geluidsopname.


Verkennen 2

  • Via deze twee pagina's kunnen leerlingen weer extra informatie vinden over het zwarte busje en de verdachte persoon.


Maken 2

  • Leerlingen maken het formulier.

  • Via Google zoeken ze informatie op om de vragen te beantwoorden.


Extra zoekvragen aan leerlingen:

  • Wat voor museum's zijn er nog meer op het museumplein?

  • Zoek op of kunstroofen echt gebeuren. Welk schilderij en op welke plek is dit gestolen?

  • Zoek op: Wie is Arthur Brand?

Doelen hoofdstuk 3

Aanbodsdoelen SLO

X

Doel hoofdstuk 3

  • Creatief nadenken en samenwerken

Uitleg hoofdstuk 3

Wat gaat de leerling doen?

Verkennen

  • Via Prezi is er een tijdlijn gemaakt van het verhaal (tot nu toe).

  • De leerling neemt de tijdlijn door om de hoofdzaken op te frissen.


Maken

  • In de afgelopen hoofdstukken hebben leerlingen ontbrekende woorden opgezocht.

  • Deze staan verborgen in de woordpuzzel.


Verkennen

  • Nog even de personages van het verhaal goed bekijken.


Maken

  • Leerlingen gaan in een groepje van 4 het einde van het verhaal verzinnen.

  • Ze zullen hiervoor antwoord moeten geven op de volgende vragen: Hoe, wie, wanneer en afloop?

  • Hiervoor gebruiken ze het werkblad.

  • Dit werkblad kunt u het best uitprinten in A3 formaat.

  • Tenslotte presenteert elk groepje zijn verhaal aan de klas.

Doelen ''jouw zaak''

Aanbodsdoelen SLO

  • Kantoortoepassingen als tekstverwerking en presentatie functioneel toepassen


Doel les 5

Creatief een eigen verhaal schrijven en dit verhaal inspreken via Soundtrap.

Uitleg ''jouw zaak''

Wat gaat de leerling doen?

  • Dit is de eindopdracht van de module.

  • Een leerling gaat individueel zijn eigen detective/thriller verhaal schrijven en inspreken.

  • Hiervoor gebruikt de leerling twee werkbladen (A4). Advies is om deze voor de leerlingen uit te printen.

  • De leerling maakt in ieder geval één script en spreekt deze in via Soundtrap.

  • Indien u merkt dat leerlingen dit heel leuk vinden, kunt u besluiten om meerdere scripts met de leerlingen te maken en in te spreken.

  • Optie: Leerlingen kunnen de scripts ook thuis inspreken.

  • Zie hieronder een filmpje hoe een leerling inlogt en inspreekt via Soundtrap.

Leerling: Opstarten Soundtrap

Stap 1: Ga naar https://www.soundtrap.com/

Stap 2: Klik op log in.

Stap 3: Inloggen met mail/school account.

Stap 4: Kies land en vul geboortedatum in.

Stap 5: Bekijk de video hiernaast voor verdere uitleg.